Suurbritannia reklaamide järelevalveamet ASA keelas TransferWise’il levitada oma kodulehel reklaami, mis eksitas tarbijat.
- TransferWise on tuntud pööraste reklaamide poolest, näiteks Londonis tulid ettevõtte töötajad koos asutajate Taavet Hinrikuse (vasakul) ja Kristo Käärmanniga Londonis tänavale hommikumantlites ja vannidega. Foto: TransferWise
Oma ekstravagantsete reklaamide poolest tuntud Eesti päritolu idufirma TransferWise sai sel nädalal ettekirjutuse Briti ametilt ASA, mis tegeleb reklaamide kontrollimisega, vahendab
FT Alphaville. ASA-le laekunud kaebuse peale kontrollis amet ettevõtte veebilehte, kus oli toodud väide, et TransferWise’iga on võimalik säästa igalt ülekandelt kuni 90%. Selle väite juures oli valuutakalkulaator, kust sai täpse summa sisestamisel teada, kui suur on vahendustasu ja kui palju klient säästab. Säästetav summa muutus sõltuvalt sellest, milline summa kalkulaatorisse sisestati. Säästetud summale klõpsates avanes uus aken, kus oli toodud tehingute võrdlus TransferWise’i ja „keskmise panga“ vahel.
Amet tuvastas kolm probleemi: säästmise summa kalkulaatori juures võib olla eksitav, eksitav võib olla ka väide, et võrreldes pankadega säästab klienti kuni 90%, ning amet tahtis ka kindlaks teha, kas võrdlus „keskmise pangaga“ on tõendatav.
TransferWise selgitas oma vastuses ametile, et ettevõte on teinud turu-uuringuid, millel põhinevad säästmise kohta käivad väited. Ettevõte eeldab, et klient loeb säästmiseks pakutavad summat koos väitega, et säästa saab kuni 90%, ega pea seetõttu seda summat absoluutseks. Nende hinnangul näeb tarbija seda kui praktilist näidet, kuidas on võimalik nendega säästa. TransferWise leidis ka, et pangaga võrdluse puhul on seal esitatud väited tõendatavad, kuna juures on selgitav tekst.
- Kõnealune osa TransferWise'i kodulehelt, kus on ikka veel näha väide, et klient säästab nendega kuni 90%. Paremal on kalkulaator, mille all kirjas säästetav summa (You'll save:). Foto: Ekraanipilt
Eksis kõigis kolmes punktis
Ettevõtte selgitustest hoolimata leidis reklaamijärelevalve, et TransferWise’i esitatud summad säästmise kohta paistavad absoluutsed ja tarbijale võib jääda mulje, et ta säästabki igalt tehingult kalkulaatoris pakutava summa. Kuid kontrollimisel selgus, et enamikul juhtudel jäävad säästetavad summad alla 90% ja tarbijad ei säästa täpselt seda summat, mida kalkulaator näitab. Seetõttu pidas ASA säästetava summa esitamist eksitavaks ja leidis, et ettevõte on eksinud reklaamireeglite vastu.
Amet leidis ka, et väide, millega lubatakse tarbijale säästa kuni 90% võrreldes pankadega on eksitav. Kontrollimisel selgus, et TransferWise’i turu-uuringud ei olnud piisavad, et sellist väidet oma kodulehel esitada. Näiteks olid nad uurinud enda sõnul 90% briti pangandusturust, kuid ASA hinnangul pidanuks nad kontrollima kõiki pankasid, kes sarnast teenust pakuvad.
Kolmanda väite kohta märkis ASA, et võrdlus keskmise panga ja TransferWise’i vahel ei ole tõendatav, sest tarbijal ei ole kuidagi võimalik võrdluses esitatud numbreid kontrollida. Amet leidis, et võrdluses ei olnud piisavalt infot andmete kohta, millel võrdlus põhineb, sealhulgas konkurentide nimesid, milliseid valuutasid võrreldi ja milliseid summasid võrreldi. Seega, kuna võrdlus ei olnud tõendatav, eksis ettevõte ka selles punktis reklaamireeglite vastu.
Oma otsuses teatas järelevalveamet, et sellisel kujul ei tohi reklaam enam veebilehel ilmuda. ASA informeeris ka TransferWise’i, et ettevõte ei tohi tuua võrdlevaid säästmise väiteid, kui need pole piisavalt tõendatud.
Väljaandele FT Alphaville antud kommentaaris tunnistas TrasnferWise’i kommunikatsioonidirektor Jo White, et ASA otsuses tõstatatud probleemid olid seotud sellega, et ettevõte ei selgitanud oma kodulehel piisavalt põhjalikult, kuidas jõuti kõnealuse arvutuskäiguni. Probleem oli ka see, et eelistati umbkaudset arvu, selle asemel, et näidata iga valuutapaari kohta konkreetse numbrit. „Me oleme loonud oma saidile lehekülje, kus on arvutuskäiku selgitatud,“ ütles White.
Ta kinnitas, et nüüd pakub ettevõte ka konkreetsele valuutapaarile vastavat säästusummat. Samuti teeb TransferWise tema sõnul ASAga koostööd, et kõik oleks võimalikult läbipaistev.
Probleeme olnud ka varem
See on juba neljas ettekirjutus, mille TransferWise on ASA-lt saanud. 2014. aastal tehti ettevõtte kohta kaks otsust, üks puudutas vahetuskurssi, teises oli teemaks taaskord 90% piir ja samuti väide, et pangad nõuavad ülekannetelt salaja liiga kõrget hinda. Kolmas otsus tehti mullu septembris, kui TransferWise’i konkurent kurtis, et ühes klientidele saadetud kirjas võis ettevõte esitada eksitava väite.
Hiljaaegu sattus TransferWise pahuksisse ka USA seadustega ja pidi maksma trahvi. New Hampshire’i osariigi pangandusosakonna määrusest selgus, et kuna TransferWise'il ei olnud üheski USA osariigis tegevusluba, tegi ettevõte aastatel 2014-2015 koostööd firmaga PreCash, millel on vajalikud load olemas. Koostöö iseloom oli selline, et PreCash määras TransferWise'i enda volitatud esindajaks, mis sisuliselt tähendas, et Eesti päritolu idufirma sai kasutada kohaliku ettevõtte tegevuslubasid ja niimoodi oma teenust pakkuda ilma ise lube taotlemata.
Probleem tekkis aga sellest, et PreCash ei saanud volitada firmat, mis ei ole osariigis füüsiliselt kohal, nagu seadus seda nõuab. Seetõttu määrati TransferWise'ile trahv, mis oli sama suur, kui nimetatud aja jooksul New Hamsphire'is tehtud ülekannetelt teenitud vahendustasu.
Seotud lood
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.